Topische steroide

Die Biosynthese der Steroide gleicht zunächst in Grundzügen der Biosynthese der Terpene . Ein wichtiger Zwischenschritt führt zu Squalen , einem Triterpen. Lanosterol entsteht durch mehrere zyklische Verknüpfungen. Dieses Steroid mit Sterangrundgerüst liefert unter Abspaltung dreier Methylgruppen, Hydrierung und Isomerisierung Cholesterin . Über drei verschiedene Wege entstehen aus Cholesterin Aldosteron , Testosteron und Cortisol . Dies geschieht in der Nebennierenrinde und in den männlichen und weiblichen Gonaden ( Hoden und Ovar ). Im Ovar wird zunächst auch Testosteron (männliches Geschlechtshormon) produziert, das dann mit einer Aromatase (Enzym, das den Ring A des Steroidgerüstes zu einem Benzolring dehydriert ) zu Estradiol umgebaut wird. Die Enzyme, welche die einzelnen Schritte vom Cholesterin zu den Steroidhormonen katalysieren, können durch Gendefekte gestört sein. Relativ häufig ist der 21-Hydroxylase -Mangel. Dieser führt zu einer Überproduktion von Geschlechtshormonen, da der Weg zum Cortisol und Aldosteron gestört ist. Die Krankheit nennt sich Adrenogenitales Syndrom .

1 Tan EH & Chan A. Ann Pharmacother 2009; 43: 1658-1666.
2 Segaert S. Targeted Oncol 2008; 3: 245-251.
3 Lynch TJ, Jr. et al. Oncologist 2007; 12: 610-621.
4 European Medicine Agency. Tarceva® (erlotinib) Summary of Product Characteristics 2009.
5 European Medicine Agency. Iressa® (gefitinib) Summary of Product Characteristics 2009.
6 European Medicine Agency. Erbitux® (cetuximab) Summary of Product Characteristics 2009.
7 European Medicine Agency. Vectibix® (panitumumab) Summary of Product Characteristics 2009.
8 European Medicine Agency. Tyverb® (lapatinib) Summary of Product Characteristics 2010.
9 Segaert S et al. Eur J Cancer 2009; 45(Suppl 1): 295-308.
10 Gutzmer R et al. Hautarzt 2006; 57: 509-513.

Topical corticosteroids are effective anti-inflammatory drugs in the treatment of anterior uveitis. The intraocular efficacy of topical corticosteroids mostly depends on their intraocular permeability through the cornea. Lipophile derivatives such as dexamethasone and prednisolone acetate penetrate better into the anterior chamber than hydrophilic derivatives. Prednisolone acetate 1% is the first choice in the therapy of patients with anterior uveitis. Loteprednole and fluorometholone have a slightly weaker anti-inflammatory effect, but they induce less elevation of intraocular pressure and might be helpful in the treatment of patients with steroid response. Topical corticosteroid therapy has to be individually adapted, depending on the clinical course and severity of uveitis. The most common side effects of topical corticosteroids are corticosteroid-induced glaucoma and corticosteroid-induced cataracts. Non-steroidal anti-inflammatory drugs inhibit the enzyme cyclooxygenase that is responsible for the formation of pro-inflammatory prostaglandins. These have an adjunctive role in the treatment and prevention of post-operative inflammation after cataract surgery. A therapeutic role of topical NSAID to treat uveitis and cystoid macular oedema secondary to uveitis has not yet been established.

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